Måltidsplanlegging

I det siste så har jeg følt at måltidene mine er ganske uryddige og tilfeldige. Jeg ender som regel opp med det samme om og om igjen. Dette grenger ikke nødvendigvis være så veldig ille siden det jeg spiser som regel er sunne ting som salater, havregrøt og frukt, men jeg har lyst til å gjøre noe med dette. Selv om jeg kanskje ikke er lei av det jeg spi ser kan det hende at jeg treffer på veggen senere (det har hendt før!) og jeg sklir over til å spise mer som en «junk-food vegan». Så nå er det på tide å fikse på det!

Jeg leste hos Mari i dag om hvordan hun planlegger hele uken sin og deretter lager handleliste ut i fra dette. Det fikk hjulene i min hjerne til å rulle og jeg kom på alle de oppskriftene som har hopet seg opp i bokmerkelisten min. Jeg tenkte med meg selv «er det ikke på tide å snart få prøvd dem, istendefor bare å samle på dem?» Jeg mener, hva er vel poenget med en drøss med oppskrifter som aldri blir prøvd?!

Som dere kanskje vet, så bor jeg hjemme hos foreldrene mine og det er mamma som handler inn maten. Jeg er ofte med henne når hun handler, men ikke alltid og da er det vanskeligere å ha kontroll med hva som blir med hjem etter et butikkbesøk. Dette hadde jeg i tankene når jeg satte med ned med en bunke oppskriftsbøker + oppskrifter på diverse blogger. Ved å skrive ned ting som vi vanligvis ikke har fast i huset kunne mamma også ha oversikt over hva jeg trenger til de forskjellige dagene. Nå henger måltidsplanleggeren på kjøleskapet hvor det er lett å se den for oss begge.


Mesteparten av måltidene er enkle og med lite fett, slik jeg er vant til å spise, men jeg har også noen «kosedager». På disse dagene unner jeg meg litt ekstra. Denne uken blir det f.eks pizza på tirsdag (den dagen da jeg kommer opp i muntlig!! Trenger litt kos da, ja!!) og litt sunnere kake som kos til søndags-ettermiddagen. Jeg har også en dag i uken som er 100% raw, denne uken blir det lørdag da jeg har best tid til å lage litt mer spennende retter. Fredag blir spennende, da skal jeg på avslutningsfest med skolen! Har blitt lovet et vegansk måltid, men vet ikke hva dette blir.

Her er planleggeren! Jeg gleder meg til å se hvordan dette fungerer for meg! 😀

 

(trykkbildet for å få det stort)

Har dere noe spesielt system når det kommer til måltidene deres? Hva mener dere om måltidsplanlegging?

Advertisements

8 comments on “Måltidsplanlegging

  1. Ragnhild sier:

    SÅ spennende!! Gled deg til raw Corn chowder (jeg har laget den fra Ani Phyo mange ganger, og elsker den!) og hirseretten fra Choosing Raw! Har veldig lyst til å lage Detox salaten fra OSG også, si fra om den blir bra!!!

    Jeg har jo en plan jeg spiser etter nå, men den er super fleksibel, så den er ikke streng på tid jeg må spise, eksakt mengde osv.. Men den inneholder plenty med fersk juice, 2 supersmoothies, og 2 store (er ofte jeg bare klarer 1) grønnsaksmåltider om dagen. Og rå sjokolade selvfølgelig!

    Jeg skriver ikke opp på forhånd hva jeg skal spise, men synes det er gøy å se tilbake på hva jeg har spist tidligere, så skriver matdagbok 🙂

    • sigen92 sier:

      I knoww!! Har laget Alissa sin en gang før og den er jo så enkel og SÅÅÅ god!! Det skal jeg gjøre! OSG er en utrolig bra blogg!
      Jeg er heller ikke streng på tid/mengde, spiser den mengden jeg vil av det som står på planen når jeg vil ha mat 😉 Oooo, sjokolade ❤

  2. MariNMauland sier:

    Takk for lenken 🙂

    Det er sånn planene mine ser ut også, bortsett fra at jeg har 5-6 måltider til dagen (klarer ikke å gå mer enn 3t uten mat, i hvert fall ikke de dagene jeg trener). Håper du skriver innlegg om hvordan det funker for deg med en måltidsplan.
    Jeg kommer til å legge ut min hurtigmat-plan med oppskrifter/lenker til oppskrifter i morgen eller på tirsdag, og snart kommer en ukemeny med fjellturmåltider også.

    • sigen92 sier:

      Jeg er mer enn «store måltider litt færre ganger»-type, men hvis jeg blir sulten kommer jeg til å legge inn snacks her og der, da i form av frukt eller sunne kjeks m/hummus eller noe! 🙂
      Det skal jeg nok gjøre ja!! 😀 Wow, det gleder jeg meg til! 😀 😀

  3. Hege sier:

    Jeg tror måltidsplanlegging kan være veldig lurt for mange, da det kan være nøkkelen til å spise mer variert. For min del har matlogging litt samme nytten 🙂

    • sigen92 sier:

      Ja, jeg er enig! Man får det svart-på-hvitt hva man spiser og på den måten kan man unngå «matfellene» lettere!

  4. ingvild sier:

    Ser ut som en god plan. Masse god mat 😀

  5. […] food-porn, synes ikke dere også? Dette er ting jeg har laget i løpet av uken. Alt er fra matplanen min, så gå tilbake dit for å se hva de forskjellige tingene er! Eller bare spør meg, så skal […]

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s