Omtale: 80-10-10

Her er jeg, som jeg lovet, med en omtale av boken «The 80-10-10 diet» av Dr. Douglas N. Graham. Jeg har lest nær jeg har hatt tid i løpet av den siste uken og nå var jeg (nesten) ferdig så tenkte jeg kunne si noe om hva boken handler om og hva jeg synes om den.

Korte trekk:
Jeg var veldig spent på denne boken siden jeg har snust litt borti denne måten å spise på før og må innrømme at jeg ser en hel del logiske argumenter for denne dietten. Dr. Graham anbefaler et kosthold hvor frukt er basisen og suppleres med grønnsaker og grønne bladgrønnsaker slik som spinat, bladsalat og andre mykere salatsorter. Grunnen til at frukt skal være basisen og ikke grønnsakene er at grønnsaker er altfor lave i kalorier til å gi oss den energien vi trenger i løpet av en dag. Derfor spiser man frukt for deres relativt høye kalori-innhold og spiser grønnsaker og salat ved siden av. Han understreker at de grønne bladgrønnsakene er veldig viktige å få i seg siden de inneholder en hel del mineraler som frukt bare har i liten grad. De er såkalte «nutritional powerhouses».
I boken forklarer han at mennesker biologisk sett er fruktetere fordi vi ikke hadde kunnet spise og nyte noe annet enn frukt og kanskje noen grønnsaker om vi hadde levd i et samfunn uten noen tekniske hjelpemidler eller kunnet bruke ild for å koke maten vår. Han peker på hvordan mennesket er det eneste dyret som varmer og krydrer maten sin før det spiser den. Dr. Graham skiller seg derimot noe fra «vanlige» raw-foodere ved at han argumenterer for en diett med lavt inntak av fett og proteiner og et høyt inntak av karbohydrater. Tittelen på boken viser til caloroutrient-skalaen han anbefaler: 80% av kaloriene skal være karbohydrater mens 10% skal utgjøre fett og 10% proteiner.
I tillegg til kostholdsaspektet ved 80-10-10 ønsker han også at man skal være mer fysisk aktiv. Helst skal man brenne 40% av brukte kalorier i løpet av en dag via fysisk aktivitet. Altså, hvis du spiser 1800 kalorier en dag skal du brenne 720 av disse ved fysisk aktivitet. 

Min mening om boken:
Jeg fikk innfridd forventningene mine til boken, siden jeg hadde en viss peiling om hva den handlet om. Det med 80-10-10 er jeg også helt enig i siden jeg merker en stor forskjell på meg selv om jeg har spist noe med mye fett i, slik som nøtter eller oljer, fra når jeg har spist eller drukket noe som består hovedsaklig av karbohydrater. Etter å ha spist mye fett blir jeg dorsk og sliten, orker ikke like mye og har mer problemer med fordøyelsen. Ved et karbohydratrikt kosthold har jeg et jevnt blodsukker (ja, blodsukkeret holder seg jevnt selv ved store inntak av frukt så lenge man begrenser fett!) og jeg har mye større overskudd.

Det jeg derimot ikke er like enig med ham i, er raw food-konseptet. For meg personlig blir det for utfordrende å gå 100% raw. Jeg kan gjerne øke mengden raw jeg spiser i løpet av en dag, noe jeg som regel gjør, men jeg tror ikke jeg kunne blitt en dedikert raw foodist. Det hadde blitt altfor begrenset for meg, noe som hadde vært skadelig for min mentale helse siden jeg har slitt mye med mat tidligere og ikke ønsker å komme tilbake til noe slikt. Derfor spiser jeg slik jeg ønsker og føler er riktig for meg og min kropp. Men som sagt, et fett-fattig kosthold er definitivt noe jeg støtter!

En annen innvendig jeg har mot Dr. Grahams diett er hvor mye frukt man er nødt til å spise hvis man skal basere seg på dette for kaloriene sine. Hvis man er fysisk aktiv, slik boken anbefaler, kan et måltid bestå av 12 bananer! Jeg vet selv at det går mye frukt bare nå uten at jeg er 100% raw så det å se for seg hvor mye man faktisk må kjøpe inn er litt overveldende. Jeg hadde gjerne gjort det, med glede!, men faktum er at frukt og grønnsaker er dyrt her i Norge og mens jeg bor hjemme er ikke dette en mulighet. Hvis jeg hadde bodd alene og dermed ikke hadde kjøpt noen andre matvarer enn frukt og grønt kunne det ha gått fint, men for min familie som er kjøttetere blir det veldig dyrt å skulle kjøpte MASSE frukt til meg i tillegg til sin egen mat.
Så for nå holder jeg meg til et moderat inntak av frukt (som uansett er mye høyere enn «normale» folk) og supplerer dietten min med kokt mat slik som bønner, havregrøt, supper, brød, ris, pasta osv.

Etter å ha lest boken føler jeg at jeg har lært en hel del nytt. Jeg har mer oversikt over «hvorfor’ene» og «hvordan’ene» ved 80-10-10 (eller 811) og hvordan jeg egentlig spiser og lever selv. Dr. Graham er tydelig på at mat bare er en av flere viktige bestanddeler ved en sunn livsstil, andre ting som teller er nok søvn, frisk luft, rent vann, solskinn, fysisk aktivitet og sosialt samvær. Jeg må si at jeg likte at en bok som 811 også understreker dette at mat ikke er alt! Du kan spise utrolig sunt, men fremdeles ikke leve en sunn livsstil!

Sånn ser en fruktarianer ut! Ingen proteinmangel der i gården, nei!

Sånn ser en fruktarianer ut! Ingen proteinmangel der i gården, nei!

 

Advertisements

Alternativmessen 2011

Denne helgen gikk Alternativmessen 2011 av stabelen her i Bergen. I år var den i Vestlandshallen. Helt siden i fjor, når Vilde kom og fortalte hvor mye gøy hun hadde sett og opplevd ville jeg også! Og i år fikk jeg satt av hele søndagen til kose meg med en av yndlingstingene mine: alternativ livsstil.

Jeg kom ganske tidlig, like etter de hadde åpnet, men allerede da var det en del folk der. Jeg ble gående litt å se og holdt på å dundre hodet mitt i nærmeste vegg fordi jeg hadde vært så smart å gå dit uten penger… Veeeldig lurt. Spesielt når fristelser slik som dette presenterer seg:


No doubt about it, neste gang SKAL jeg ha med meg halve månedslønna! Okay, kanskje ikke så mye, men iallefall mer enn bare penger nok til inngangsbilletten!

Men fristelser til side. Jeg fant etterhvert ut av at det var et opplegg der, ikke bare å gå rundt å se på de forskjellige standsene, slik som f.eks NOAH sin:

Den første jeg besøkte var en stand for Sahaya yoga, en type meditasjon som fokuserer på å åpne chakraene for at kundalinien skal kunne strømme fritt. Jeg tror dette var en av de beste opplevelsene på hele messen. For de som kjenner meg, vet dere at jeg driver med yoga daglig og jeg er alltid ute etter måter å øke kunnskapen min om ulike retninger innen yoga. Sahaya yoga var virkelig noe jeg kunne tenke meg å fortsette å praktisere! Her er nettsiden deres, hvis noen av dere ønsker å lære mer: Sahaya Yoga

Så var det en workshop fra BLU-e. Dette var en chi-reaktivering/healing demonstrasjon. Jeg fikk et gratis smykke der også! Pluss i boken for gratis stuff! Deretter fulgte en utrolig spesiell opplevelse med KI phoenix healing, medium og kanalisering. Jeg klarte så vidt å stavre meg ut derfra, beina var helt gele og jeg fikk i meg et par sjokoladebiter for å få opp energien igjen. Jeg mener det, for alle dere som tror meditasjon er avslappende, denne var det definitivt IKKE!
Så hørte jeg på Therese Hussein sammen med Vilde og Tonje som kom litt ut i programmet. Hun er blant annet kjent fra Jakten på den 6. sans og å høre på medium er alltid gøy!

Før Hussein var det også et danseshow laget av Abscence, som også har vært med på Norske talenter. Herregud, om de gutta kunne danse?! De må bestå av 100% muskler for å kunne klare alt det de gjorde! Fikk ikke noen bra bilder av selve moves’ene, siden det gikk så fort:

Dagen ble avsluttet med de jeg egentlig kom til messen for å se: VisionQuest. De driver med trommereising, det vil si at man reiser i sinnet til lyden av trommer. Det er veldig inspirert av shamanisme og man settes i en slags transe-tilstand. Veldig spesielt og utrolig verdt å få med seg! Jeg dro fra messen i seks-tiden om ettermiddagen, etter å ha tilbragt 7 timer der! Skulle ikke trodd det, siden tiden gikk så fort!
Gleder meg allerede til neste messe som er i Grieghallen mars neste år!


80-10-10

Endelig har den kommet! For en tid tilbake siden bestilte jeg dr. Douglas Graham sin bok «the 80-10-10 diet» og den lå nå på bordet og ventet på meg når jeg kom hjem! Dette er en bok jeg har store forventninger til!

Tallene 80-10-10 står for ratioen karbohydrater, fett og proteiner dr. Graham anbefaler og han anbefaler også en såkalt fruktariansk livsstil, dvs mest frukt. Nå må man husle at frukt, botanisk sett, er mer enn søt frukt som appelsiner, epler og bananer. Tomat, paprika, squash, agurk etc er faktisk også frukter. For nå skal jeg bruke helgen på virkelig å sette meg inn i dette og så skal jeg si oppdatere her når jeg har blitt ferdig og kan skrive en omtale!

Gled dere og spis frukt!

20111021-192024.jpg

Hjenmelagde veganske energibarer!

Jeg har en svakhet for energibarer, og gar savnet favoritten min Eat Natural (som ikke er vegansk) etter at jeg ble veganer. Derfor bestemte jeg med for å lage mine egne!! Det er uforskammet enkelt faktisk! Her ser dere hvordan de ble:

20111016-151919.jpg

20111016-152025.jpg

Oppskrift:
3 epler
1 kopp mandler
1/4 rosiner
1/4 kopp sesamfrø
Kanel, kardemomme og muskatnøtt

Kjør eplene i en food-processor til de et helt malt (skal være en tykk, jevn masse med mye fuktighet). Hell over i en bolle.

Kjør deretter mandlene til de er nesten helt malte, med bare noen biter her og der.

Bland mandlene og de andre ingrediensene med eplene. Ta passe mengder av deigen og form dem til ønsket størrelse på et bakebrett. Stek i ovnen med døren litt på gløtt ved 160 grader i ca. 45 minutter (veldig cirka, tok ikke tiden…) La dem avkjøle etterpå. Voila!

Ants on a log

Noe av det beste jeg vet er peanuttsmør. Jeg spiser som regel bare av dette:


Det er utrolig godt og man slipper alle de ekstra usunne ingrediensene, slik som sukker og ekstra fett og salt. I dette produktet er det bare 2 ingredienser og det er peanøtter og havsalt! Yum!

Anyway. Når jeg skal kose meg litt, lager jeg noe som amerikanerne kaller «Ants on a log». Det er omtrent så enkelt som du kan få det. Du trenger i utgangspunktet 3 ting:
1 stilk selleri
Peanutsmør
Rosiner

Smør så mye peanutsmør du vil i den «kløften» som sellerien har og legg rosinene fint i en rad på den. Spis.

Du kan selvfølgelig putte på hva du vil, jeg liker sesamfrø og rosiner, men har brukt solsikkefrø og diverse annet tørket frukt, som f.eks mango. Det er godt det!!!


FBI tar opp spørsmålet omkring egg-produksjonen

I går kveld satt jeg som vanlig å så på tv mens jeg spiste kveldsmaten min. Jeg hadde ikke noe spesielt jeg ønsket å se på, siden jeg først og fremst er interessert i nyhetene, men akkkurat i går gikk FBI (forbrukerinspektørene) på NRK1 og to ord fikk meg til å spisse ørene; egg og livskvalitet. Dette hørtes ut som noe jeg kunne tenkt meg å se.

Derfor, mot min normale vane, ble jeg sittende for å se på tv. Og gjett om jeg er glad jeg gjorde det!! Under programmet viste de oss hvordan situasjonen er for burhøns, frittgående høns og økologiske høns og forskjellende mellom de tre. Jeg visste dette fra før, men det føltes som en seier at et respektert program som FBI tok opp dette og faktisk kritiserte burhøns-industrien!

Konklusjonen av programmet viste at det bare er forsvarlig å spise høns og egg fra økologiske kilder (problemet er at her har man ikke tatt opp spørsmålet rundt det som skjer når fuglene blir sendt til slakt). Frittgående høner er lenge blitt sett på som et godt alternativ, men det er FEIL! Frittgående betyr bare at alle fuglene går inne i et stort varehus-lignende bygg hvor de ofte dør av for dårlig luft eller at de blir tråkket ned av artsfrendene sine. Dessuten blir de foret slik at de vokser altfor fort i forhold til hva beina deres tåler og de ender opp syke og med alvorlige skader.

Her er linken til programmet: http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/793566/
Jeg anbefaler ALLE å se dette, selv om du er klar over det som foregår. Dette er en start for mer informasjon omkring den grusomheten som omgir produksjon av kjøtt, egg og melk. Mamma så programmet sammen med meg og hun er nå overbevist. Selv om jeg skulle ønske hun sluttet med både kjøtt, melk og egg med det samme, så er økologiske kilder bedre enn alternativet!

 

Fordeler og ulemper med Raw food?

Jeg har tidligere skrevet om raw food og jeg har gått litt fram og tilbake på dette emnet… Jeg har blandede følelser, noen ganger synes jeg det er et helt fantastisk konsept og gir bare 100% mening, mens andre ganger synes jeg denne måten å spise på blir ALTFOR restriktiv og ender med å spise noe varmebehandlet istedenfor.

Jeg tror ikke min intensjon fra begynnelsen av var å gå 100% raw, kanskje rundt 80%. Dette tror jeg er en sunn beslutning, siden det lett kan bli for tidkrevende å bekymre seg for om hasselnøttene jeg bruker en gang i tiden har blitt utsatt for varme over 49 grader eller om agavesirupen, som er merket raw, egentlig er det! Dessuten er det så mye debatt rundt spørsmålet om såkalte superfoods, om man skal inkorporere disse eller ikke. For å være helt ærlig blir jeg litt forvirret…

For meg er det veldig viktig å være 100% veganer, men det er ikke viktig å være 100% raw. Innen raw food-bevegelsen er det hittil fruktarianer-livsstilen som virker mest tiltrekkende. Mange fruktarianere er raw, men noen varmer også maten sin. Slike ting som ris, pasta og gryn er en del av en «kokt» fruktarianers diett. Hvis jeg skulle valgt noe, måtte det ha blitt en 60-70% raw og 40-30% varmebehandlet fruktariansk diett.

For å understreke et viktig punkt: jeg prøver ikke å gå ned i vekt, jeg er mer tiltrukket av å gå opp i vekt faktisk… Men jeg vil gjøre det ved å bygge opp muskelmasse og spise sunt. Derfor er det viktig for meg å finne den beste måten å spise på for min kropp. Jeg tror at alle er litt forskjellige og at det som passer for noen, ikke nødvendigvis passer for andre. Så jeg prøver å la kroppen min snakke for seg og handler deretter. Hvis min kropp sier at havregrøt er bedre enn en smoothie til kvelds, vel, then havregrøt it is 🙂

Beklager at dette innlegget ble litt masete og ikke gav noen definitive svar på noe som helst, men jeg måtte bare få det ut. Hvis noen har informasjon om raw food og fruktarianisme som kan være til hjelp, så tar jeg gladelig imot!