Tvil og gigantiske smoothier

Hei på dere og en god påske!!



I går var en ganske merkelig dag. Ikke det at den var dårlig på noe vis, men den var merkelig. Jeg hadde bestemt meg for å ta bussen inn til Sartor, et digert kjøpesenter her på Sotra, for å kjøpe flere bananer + litt annen frukt. Grunnen til at jeg var villig til å sitte på bussen i 20 minutter istedenfor å gå 5 minutter opp til nærbutikken er at Ica på Sartor selger «overmodne» bananer (det vil si akkurat perfekte) til 10 kroner posen. Og de posene er DIGRE! Så sånn økonomisk lønner det seg definitivt! Det er alltid et lite veddemål, siden det ikke er slike poser der hver dag. Heldigvis var jeg heldig og det var to poser der når jeg kom. 20 kroner for en stappfull handlepose er ikke verst! I tillegg flottet jeg meg og kjøpte en pithaya, eller dragonfruit som det heter på engelsk. Jeg har lest så masse om disse og de ser så gode ut at jeg ikke kunne dy meg! Men er nok en stund til jeg kjøper flere, både av grunner som jeg skal si senere og PRISEN!! 30 kroner skulle de ha for EN frukt!

Nåja… Jeg møtte en venninne, noe som var veldig hyggelig, før jeg måtte gå for å rekke bussen tilbake. For å gjøre en lang historie kort, så endte jeg med å ta feil buss og måtte dermed gå i litt over en time med en veske stappfull av bananer (5-6 kilo) i stekende sol. Puh, det var varmt! Og tungt! Men det føltes litt godt også å få gått litt og samtidig nyte solskinnet!

Needless to say, da jeg kom hjem var jeg gjennomsvett og skrubbsulten. I kjøleskapet lå det en moden ananas, jeg hadde nettopp kjøpt bananer og jeg hadde noen appelsiner som trengte å spises opp. Vel, da måtte det jo bli en ananas-banan-appelsin smoothie!! I tillegg ville jeg prøve pithayaen jeg kjøpte.

Ananas-banan-appelsin smoothie
6 små bananer
1/2 ananas
3 appelsiner
Ca. 1 dl vann
1 ts chiafrø

Denne smoothien fyllte opp blenderen min helt til topps, og min blender er stor! Så hvis du har en mindre blender, vil du nok ikke få plass til alt. Kutt heller ned på ingrediensene. Jeg var sulten, i tillegg til at jeg spiser en del til vanlig, så dette var passende mengde for meg!

Se hvor stor den var!! Den fyllte opp en stor mugge + halve blender bottle’en min!


Så var det å smake på denne nydelige frukten:


Dessverre ble jeg skikkelig skuffa. Så skuffa at jeg bare spiste 1/4 av den før jeg kastet (!) resten. Antagelig hadde jeg fått et dårlig eksemplar av arten, for den smakte absolutt ingenting. Ikke litt smak engang!! Da ville jeg heller spise smoothien min, som til gjengjeld var FANTASTISK! Den er også mettende, så jeg trengte ikke mer mat resten av dagen (denne ble spist i 3-tiden).

En annen ting jeg vil si litt om er at jeg begynner å tvile på den måten å spise 80/10/10 som jeg gjør nå. Ja, jeg føler meg bra, jeg har masse energi, jeg sover utrolig godt om natten og den fysiske formen er det ingenting å si på. Men jeg savner å lage mat. En av mine yndlingshobbyer er å kokkelere på kjøkkenet, å lage spennende kreasjoner som kan fascinere og glede familie og venner. Og det er det vanskelig å gjøre når man omtrent bare spiser frukt. Selvfølgelig, det finnes noen oppskrifter der ute som ser helt fantastiske ut, men det er fremdeles begrensninger for hvor ofte jeg kan lage en ting før det kun blir en repetisjon over et tema.

Jeg er fremdeles helt enig i at fettprosenten i kosten bør være lav, gjerne mindre enn 10% også, men det trenger ikke nødvendigvis være frukt for å oppnå dette. Planen nå er å spise ett varmebehandlet, ikke-frukt måltid om dagen. Dette måltidet kommer jeg til å legge til kveldstid, slik at jeg spiser frukt og salat slik som jeg har gjort til nå hele dagen og avslutter da med et varmt, vegansk (selvfølgelig) måltid til slutt. Jeg kommer nok til å fortsette å spise masse frukt, men jeg vil se hvordan den varmebehandlede maten påvirker meg. Hvis den får meg til å føle meg dårligere, vil jeg godta at frukt er veien å gå og heller finne meg en hobby som kan kompensere for matlaging. Eller jeg kan lage mat uten selv å spise den.

Vel, vi får se. Jeg skal iallefall oppdatere dere på hvordan det går framover! Antar at jeg kommer til å følge denne nye måten å spise på en ukes tid, så skal jeg se på slutten hvordan dette funker for meg.

Wish me luck!!!


Reklamer

4 kommentarer på “Tvil og gigantiske smoothier

  1. Hege sier:

    Skjønner godt at du savner å lage mat 🙂 du får bare fortsette å veie det opp mot hverandre.. Spennende å se 🙂

    Digg med banantilbud ❤

  2. Ragnhild sier:

    Det synes jeg høres lurt ut! Man må ikke sette seg selv i fengsel hvis noe skurrer litt. Jeg har lett for å gjøre det selv :å men jeg prøver å tenke at » ja, selvfølgelig, veganer VIL jeg være. Men innenfor det vil jeg ikke har for mange regler. Jeg spiser omtrent bare raw, men når jeg føler jeg trenger korn el.l MÅ jeg kunne spise det. » jeg vet at kroppen min alltid kommer til å spørre etter det den trenger og da vil ikke jeg overstyre.
    Dette var jo litt off topic siden du savner å lage mat, ikke bare det å spise den. Og det er jo også veldig viktig. Jeg elsker å lage mat til familie og venner, så de får sett hvor DIGG vegan mat er. Love it.
    Lykke til 🙂

  3. Stine sier:

    Kostholdet ditt består jo bare av karbohydrater=sukker. Hvor bra er det?

    Tror du må revurdere kostholdsinformasjonen du har tatt til deg.

    Å spise fett er ikke ensbetydende med å bli feit. Fett er faktisk det viktigste du tilfører kroppen. Deretter proteiner og deretter karbohydrater.

    • sigen92 sier:

      Selv om kostholdet mitt består hovedsaklig av karbohydrater, er faktisk mellom 6-10 % av kaloriene jeg spiser fett og proteiner (6-10% av hver). Dette er en mengde som er anbefalt av flere av verdens ledende doktorer og vitenskapsmenn, som f.eks Dr. Ornish, Dr. Esselstyn, Dr. Campbell, Dr. McDougall etc. Jeg hadde den samme tvilen selv, men bestemte meg for å prøve samtidig som jeg systematisk logget alt jeg spiste i en analyseprogram (Cronometer – anbefales!). Det viser seg faktisk at jeg får alt jeg trenger av vitaminer/mineraler/aminosyrer/fettsyrer av frukt og en stor mengde grønne grønnsaker.

      Det er viktig å merke seg at et fullstendig fruktariansk kosthold ikke vil være sunt i lengden. Man trenger fettsyrene og mineralene som finnes i disse grønnsakene! Romanosalat f.eks, er 50% fett hvis man ser pr. kalori! Disse grønnsakene inneholder også den perfekte ratioen mellom omega3 og omega6.
      Jeg spiser fett også, men ikke hver dag og jeg holder det under 10% av kaloriene jeg spiser 🙂 Favorittene mine er chiafrø, solsikkefrø og peanutsmør! Alle disse har jeg hver uke, noe som gir meg omtrent 7% av kaloriene fra fett pr. uke.

      Håper det gav litt mer info! Litt fett gjør en ikke tykk, men for mye er skadelig.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s