Appelsin- og fennikelsalat

Da var jeg her igjen!

Jeg er fremdeles overrasket over hvor lett det er å spise bare frukt og grønnsaker! Det hender jeg tenker at jeg bør spise litt quinoa eller linser, bare for å få litt protein, næringsstoffer jeg ikke får fra frukt eller hva det nå er jeg funderer over, men kroppen min vil liksom ikke! Hver gang jeg lurer på om «skulle jeg ha quinoa til middag i dag?» er det som om kroppen bare sier «nei, vettu hva unge dame! DET gidder vi ikke!» Kan ikke helt forklare det, men det eneste jeg har lyst på, det eneste som gir meg vann i munnen, er frukt!

Jeg har vært flink til å spise de grønne grønnsakene mine, som inneholder masse mineraler og frukt, som vi alle vet, er jo den beste kilden til vitaminer. Det mest interessante med 80/10/10 er at man spiser veldig mye mer kalorier enn det som blir anbefalt i vanlige kostholdssammenhenger. Jo mer, jo bedre. Og det merker jeg faktisk selv. Før 811 holdt jeg meg rundt 1500-1600… En ganske patetisk mengde, sammenlignet med denne uken der jeg har holdt meg ganske steady på 2500 kcal. Jeg har masse energi, glede, livskraft og jeg ler og koser meg virkelig med livet! Dagene mine er ikke fyllt med noe spesielt nytt, bortsett fra denne måten å spise på, men allikevel ser jeg det positive i småting.

Sorry hvis det virker veldig masete, men det er vanskelig å holde denne følelsen inne. Jeg føler på en måte at det renner over hvis jeg ikke får et utløp for det 😛 Hele denne uken har jeg også slått rekord på rekord når det kommer til trening. Både tid, lengde og motstand på ellipticalen er økt og jeg kan ta flere push-ups og squats enn det jeg klarte før. Det er kjempegøy!

I tillegg sparer jeg masse tid. Istedenfor 30+ minutter å stå å vente på noe som koker på komfyren, er jeg ferdig på maks 15 minutter. Og det er hvis jeg lager noe «fancy». Ta for eksempel denne retten som jeg skal gi dere oppskriften på her. 3 ingedienser. That’s all.

Appelsin- og fennikelsalat
3-4 appelsiner
Cirka 1/4 stor fennikel
1 god håndfull ruccola
En liten sprinkling av kelp-granules (valgfritt)

Skjær skallet av appelsinene og del dem i bite-store biter og ha i en stor skål. Skjær fennikelen i så tynne strimler du klarer og ha over appelsinene. Bland inn ruccola og strø litt kelp over. Bland og armer deg selv med en gaffel. Spis.

Min favoritt i denne salaten var komboen fennikel/appelsin. Ruccolaen ble nesten litt for sterk for meg, jeg måtte spise den sammen med mye appelsin for å døyve smaken litt. Hvis du ikke liker ruccola, kan den med fordel byttes ut med en mildere salat-type som hjertesalat eller spinat.


4 kommentarer på “Appelsin- og fennikelsalat

  1. Ragnhild sier:

    Synes det er fantastisk at du har all denne energien, og at du deler den med oss 🙂

    Salaten ser herlig ut!! Men duuu, spørsmål!! (ikke menst som kritikk,. er bare veldig nysgjerrig). Hvor får du stoff som B12, jod, magnesium osv fra?? Jeg spiser jo selv veldig mye frukt og grønnsaker (det er helt klart den aller største delen av kostholdet mitt), men jeg passer på å spise en god dose nøtter og frø for sunt fett og Omega, Spirulina og Chlorella for B12 og en haug med mineraler, og masse rå kakao for magnesium, jern osv. Pluss korn når jeg føler for det.

    Bare lurer veldig på akkuart dette 😉 Er jo viktig å ikke få mangler på noe over tid selv om det føles bra nå 🙂

    • sigen92 sier:

      Haha, det siver ut liksom 😛

      Ingen kritikk tatt her i gården! 😀 Vet du, jeg lurte også litt på det i begynnelsen… Jeg bruker en side som heter cronometer.com der jeg logger all maten jeg spiser i løpet av en dag. Planen er å gjøre det til jeg har oversikt over hvor mye jeg spiser (vil ikke spise mye mindre enn 2500 kcal om dagen) og hvilke næringsstoffer jeg får i meg.

      Saken er at all mat inneholder noe fett, selv frukt! Grønne bladgrønnsaker er alfa og omega her. Uten dem ville jeg nok ikke hatt det samme nivået av energi som jeg har nå. Disse grønnsakene tilfører livsviktige mineraler som kalsium og jern, som kroppen vår trenger! Målet mitt er å spise 500 gr av dem hver eneste dag. Jeg har fremdeles litt igjen (ett stort hode lollo veier 250 gram, så må ha minst to sånne!), men får alltid over 300 gram om dagen!
      I tillegg er det en del kalsium i visse typer frukt, da særlig appelsiner (noe som er heldig for meg, for jeg er hekta på dem nå!) Magnesium finnes det mye av i dadler, bananer, og igjen, appelsiner. Når du spiser de mengdene frukt og grønnsaker som man gjør på 811 vil man møte de kravene som settes for daglig inntak, så lenge du spiser nok kalorier! Jeg tar også B12-tilskudd, noe jeg mener alle bør gjøre, om de er veganere, altetere, veggiser, raw food folk etc…

      Langt svar dette, men håper du fikk litt mer info! 😀

  2. Elin sier:

    Fint at du føler at du spiser riktig, og at du blir lykkelig over det 🙂

  3. VilFag sier:

    Nomnom:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s