Kostholds- og treningsmål for 2012

Jeg har ingen nyttårsforsetter. Grunnen til det er vel egentlig at jeg ikke tror noe særlig på dem, jeg har hatt dem tidligere og allerede uti januar begynner jeg å bli lei. Min personlighet er sånn at hvis jeg sier at jeg skal gjøre sånn og sånn og ABSOLUTT ikke gjøre det og det, så er det en liten rebell inni hodet mitt som bestemmer seg for at, nei, dette gidder vi ikke være med på! Og plutselig sitter jeg der og gjør nettopp den tingen jeg bestemte meg ikke å gjøre.

Det jeg gjør er at jeg setter meg mål. Jeg sier ikke at jeg ikke skal gjøre det og det, men jeg bestemmer meg for at i løpet av året vil jeg klare sånn og sånn. Den lille rebellen inni hodet mitt ser dette som en utfordring, på samme måte som den ser det som en utfordring å få meg til å bryte mine høytidlige forsetter laget mens rakettene fyker rundt ørene mine.

Nåvel, jeg har tenkt litt den siste uken over hva jeg ønsker å oppnå med 2012. Først og fremst dreier det seg om det samme som de fleste andres mål dreier seg om: kosthold og trening.

Kostholdet mitt er egentlig veldig bra. Jeg spiser sunt omtrent 98% av tiden og liker faktisk ikke junk som potetgull og godteri (som vingummi, lakris, melkesjokolade etc). Jeg er veganer så det utelukker usunne ting som kjøtt, melk, egg osv. Jeg spiser ikke hvetemel og sukker og drikker ikke cola eller andre sukkerholdige drikkevarer. Måltidene mine dreier seg som regel rundt grønnsaker og frukt.

Men jeg har som andre mine små ting jeg ønsker å forandre.
1. Jeg har et problem med å overspise. Porsjonskontroll er noe jeg ikke tar NOE hensyn til når jeg spiser. Som regel spiser jeg nok til 3-4 personer pr. måltid, noe som er i det meste laget. Av og til føler jeg at jeg må spise til jeg fysisk ikke klarer å få mer ned i meg. Jeg liker ikke den følelsen jeg da sitter igjen med (obviously…) Jeg legger ikke på meg av dette siden det jeg spiser ikke er så utrolig kaloririkt, men det er følelsen jeg ikke liker. Jeg har en historie med anoreksi og dette føles som om jeg prøver å «gjøre opp for» alt det jeg nektet meg de årene jeg var syk. Målet mitt er dermed: finne en god middelvei mellom underspising og overspising, jeg kan spise absolutt hva jeg ønsker, men trenger ikke nødvendigvis spise ALT på samme tid!

2. Pepsi Max. Jeg har som tusenvis av andre et problem med avhengighet når det kommer til dette. Nei, jeg drikker ikke sukkerholdig brus, men hvis det er pepsi max i huset… Vel, la oss bare si at jeg drakk 1,5 liter SAMTIDIG med min gigantiske frokost. At magen min klarte det skjønner jeg ikke… Pepsi max inneholder som kjent aspartam. Dette er et stoff som rett og slett er livsfarlig. Folk har dødd av aspartam-overdoser. Først trodde jeg ikke noe på det, men jeg leste flere og flere negative ting om det og innså at aspartam bør være et stoff som ikke får passere mine lepper. Problemet er at hvis vi har Pepsi i huset så klarer jeg ikke la være å drikke det. Akkurat nå har vi fremdeles 2 store flasker stående. Siden vi skal til mormor og morfar å spise middag, vil jeg be mamma om å ta dem med til dem og la de stå der. Mål: be mamma om å ikke kjøpe pepsi, med mindre vi får besøk som vi VET drikker pepsi!

3. Spise flere grønne bladgrønnsaker. Jeg er veldig glad i frukt og smoothies, dette er noe jeg spiser masse av hver eneste dag. Smoothiene mine er som regel grønne (det vil si de inneholder grønne bladgrønnsaker, som regel spinat og grønnkål). I det siste har jeg blitt neste umettelig på salat-grønnsaker, noe som jo er fantastisk! Målet er uansett å spise enda mer av dem. De er helt utrolig næringsrike og siden jeg begynner å virkelig crave dem gjør jo dette saken lett 😉

Så var det treningsmålene mine da…

Jeg er rimelig flink til å bevege meg. Det går sjelden en dag uten at jeg har gjort ett eller annet fysisk. Jeg MÅ bevege meg av den enkle grunn at den maten jeg spiser gir meg utrolige mengder med energi som må få et utløp. Dermed blir trening en naturlig vei å gå. Målene mine er egentlig bare å utvikle meg, på på styrkefronten og på utholdenhet.

1. Gjøre disse sterkere:


2. Klare å løpe strekningen mellom meg og ungdomsskolen uten å stanse for å gå litt undervesis (bruker cirka 40 minutter på å løpe den ruten). Dette er et ganske forsiktig mål, men jeg blir veldig fornøyd hvis jeg klarer det, siden mye av den veien er bratte, lange oppoverbakker!

Har dere noen mål for kosthold og trening dette året?


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s